28 Ekim 2009 Çarşamba

araştırmacı ve mükemmel çalışma ortamı

burda çalışmalarımızı kesintisizce ve azami yoğunlukla sürdürebilmemiz için verimli bir ortam kurulmuş. akıllı, sessiz ve verimli (olmasına kastedilen) bir bina (Hal Bouwkunde) bizi kıymetli yumurtalar gibi koruyup kolluyor, iklimlendiriyor, besliyor, kapılarımızı takır takır açıyor, giriş izinlerimizi değerlendiriyor, fotokopilerimizi çekiyor, kahvelerimizi ve sıcak çukulatalarımızı dolduruyor ve acil durum çıkışımızı temin ediyor... dolayısıyla koridorların ucundaki "sessiz oda"mızda (adı Sssst!) rahatsız edilmeden ve kahve molalarına fazla kaptırmadan yoğunlaşıyoruz. yannız kendisi, Hal BK, güneş açtığında neşeleniyor ve ne yaptığını şaşırıyor, interneti kesip duruyor, finleri açıyor, jaluzileri indirip kaldırıyor ("kamaşma" fenomenini iyicene anladım).. "çıkın dışarı biraz dolaşın" demek istiyor... ("2009 a BK Odyssey", ya da "Brazil revisited")

milli servet

bir ara bir seri kitap istemiştim.. okulun kütüphanesine. yani sürekli aslında kitap istiyorum, sağolsunlar bulurlarsa alıyorlar. yani aslında artık istemiyorum. gigapedya'dan sonra kütüphaneyi arzularımla yormuyorum. katı kitap kalmadı hayatımda. on yıl okuyacak kadar kitabım var bilgisayarımda. neyse efenim bir ara burada anmadığım bir takım başka çalışmalarım için bir bibliyografya hazırlamıştım. sonra yine kütüphaneye kitap isterken bu kitapları da istedim.. 4-5 tane mimarlık konularıyla ilgili kitabın yanında 10-12 kadar da hiç bir yerinden bizim fakültenin mevzularına bağlayamayacağım bir seri kitabı da istemiş bulundum. bunları mimarlık konularıyla kolay kolay bağlayamayacağımı biliyorum çünkü üç yıl boyunca doktoramı ilerletemememin sebebi bu alakasızlık idi. neyse bir gün haber geldi, şu kitapları almayacağız bizle ilgili değil ama şunları alacağız diye. yani ben biraz abartıp çok fazla kitap isteyince makul bir uygulamaya gitmişler. fakat sorun şu ki mimarlıkla ciddi bağlantısı olan kitapların hiçbirini almayıp tümüyle alakasız olanların hepsini almaya karar vermişlerdi. "hiçbirini" (bir tanesini) ve "hepsini". şimdi her hafta ayrı bir haber geliyor istediğiniz kitap alındı, istediğiniz kitap kütüphaneye geldi, sonra kütüphaneci ayrı mail atıyor almak istersen üç gün tutacağım senin için diye... dalga dalga saçmalık ve utanç saçılıyor üstüme, yani hiç gerek yoktu şimdi.. almasaydınız keşki, yani ben de aslında o konuda başka metinlere yoğunlaşmayı düşünüyordum... ımh, yani bu kitapları kütüphane hayatları boyunca kimse elden geçirmeyecek, boşa saçılan nadir kaynaklar... ve durmadan alıyorlar, bir tane daha alınıyor ve bir tane daha, tokat tokat tokat..

25 Ekim 2009 Pazar

"information overload"

bu hafta bu haftalar ya da bu aylar ne kadar çok enformasyonu işlediğime inanamıyorum C++ ve STL çalışıyorum ama python da çalışıyorum ve aslında ikisini birlikte çalıştırmanın uygun yollarını öğrenmeye çalışıyorum ki Evolving Objects denen evrimsel hesaplama kütüphanesini bir opsiyon olarak deney ortamı arayüzüme ekleştirebileyim (önce EASEA arayüzünü biraz kurcalayayım dedimse de çalıştıramayınca bıraktım, bırak ben kendi arayüzümü kodlarım :]).. bu arayüzden ilk etapta maya'ya erişileceği için ilk başta çalışmakta olduğum mel'den maya-blender ortamına geçiş yapıyorum tabi maya'yı komut satırından çağırmak ve arkaplan modunda çalıştırmakla ilgili öğrenmem gereken biriki ufak detay var, aslında bunların hepsi araştırmanın kendinle kıyaslandığında önemsiz detaylar olarak görünüyor ama zaman alıyorlar işte, haritaladığım proje umut vadediyor ama çözülecek bir sürü mesele var, her neyse her niyeyse bir mola verip okulun etrafındaki mahallelerde şöyle bir turlarken projemin öteki kısımları aklımı doldurdular ve bir ufak grafik tasarım projesi için Processing'e de giriştim, sonrabu alt projecikin bir bileşeni için Context Free ile biraz oynadım daha sonra bunları ileride tekrar dönmek üzere bırakarak ek python kütüphanelerini araştırmaya giriştim, böylece geçen haftalarda cevap aradığım bir sorunu da çözüvermiş oldum, müthiş python kütüphaneleri var ve matematiksel ifadelerin grafiklerini çizmek ya da istatistiki grafikler yapmak için oldukça hızlı ve gelişmiş çözümler sunuyorlar, şimdi imaj manipülasyonu kütüphanelerini kurcalıyorum çünkü her ne kadar alana yaptığım hızlı pikelerle elimdeki projeyi kotaracak kadar sanki-algoritma ürettimse de bunların kodlanması hala zaman isteyen bir mesele ve daha gelişmiş jenerik modüllerin halihazırda elde olduğunu bilmek ferahlatıyor insanı, üç gün uğraşıp çoktan geliştirilmiş mevzuları kodlamak mı, yarım satır yazıp meseleyi çözmek mi? tabi bu ikinci seçeneği uygulayabilmek için insanın dokümentasyonlar, api referansları, komut dokümantasyonları, tutoriallar, instructionlar arasında uzun uzun dolanması gerekiyor, varsın gereksin, bütün bu dolanmaklar insanın elinde bir seri beceri bırakıyor sonuçta... EO'yu windows'ta çalıştıramıyordum ve bu aklımdaki ciddi problemlerden biri idi, tesadüfen Cygwin'e eriştim, niye bu kadar basit bir şeyden insana kimse bahsetmiyor, bahsetmiyor işte tentiküllerini her yana yaymazsan çözümler karşına çıkmıyor, sen de durmadan uzanıp her yanı yoklamaya başlıyorsun ve insan zihnini ortalığa fazla dağılmış gibi hissederken aslında bir sürü mevzuyu kafasına daha iyi yerleştirmeye başlıyor.. sonra tabi şu konferansa bu makaleye şu proje için önçalışma olarak derken bir seri proje haritalayıp duruyorsun, Freemind sağolsun (keşke aynı anda iki farklı haritayı çalışabilsek) bir yandan projeyi geliştirirken bir yandan da onu uygulamak için gerekli teknikleri araştırıp haritana ekliyorsun, yatmadan önce ve (binersen eğer) trende okuduğun metinleri itinayla databaselere ve başka haritalara yerleştirmeyi de unutmuyorsun, eğer dolanırken karşına çıkan bir konu haritana katılmayı hakediyorsa ilgili yere onları raptediyorsun ki kaybolmasınlar insan elindeki araştırmayı, o araştırmanın halihazırdaki bileşenini ya da onlan doğrudan ilgili olmayan hedeflerini ve heyecanlarını aynı anda kovalayıp duruyor.. o yüzden kendimi sepetlerle ilgili kitapları gigapedyadan indirirken buldum, elimde mukavva şeritler bir karmaşık bilgisayar modelinin olası topolojisini soruşturmak için sepetler dokuyordum, oradan parametrik tasarıma döneceğiz onun da tutorialları giriş kitapları çıkış kitapları ve forumları falan var tabi.. sonra kafan yoruluyor tamam artık çıkalım biraz başka bir şey yapalım tabi onun da kitabı var indiriyorsun ara sıra tekniklere gözatıyorsun o kitaplardan gidip birer birer çalışıyorsun sonra eskiden çalıştığın mevzular var onlar durmuyor ki onlarla ilgili aklına bişey geliyor ve onun kitabını indiriyosun bir blog maddesi yazıyorsun e tabi bir de bloglar var... sonra bu kadar çok şeyle uğraştığın için kafan sen uyurken de bunlarla meşgul kalıyor ve sabahları kendini erken erken bir nevi heyecanla gergin uyanmış buluyorsun adam gibi uykunu alamıyorsun işlenecek çok enformasyon var ve zihin asla rahatlamıyor uyurken bile tam gevşemediğinden olacak beden de tam dinlenemiyor ama bir yürüyüp geliyorsun ve tekrar işin başına oturuyorsun çünkü projen kaçıyor kolay lokmaları diğer araştırmacılar teker teker lüpletmekteler aklında bir seri basit fikir var, birbirlerine eklendiklerinde ilginç bir şey olacak, öngörebiliyorsun ama her biri basit, o yüzden orda burda yeni bir makalede birilerinin fikri uygulayıverdiğini ve fikrin sana göründüğünden bile kolay ve potansiyelli olduğunu görüyorsun, senin projenin özgünlük alanı sen bekledikçe daralıyor sonra bu mevzulara ayıracağın zaman azalıyor sonra uğraştığın şey çok heyecanlı ve eğlenceli, geliştirebilsen şöyle şöyle bir projenin nasıl sunulabileceğini hangi mecralardan yayınlanabileceğini düşünmeye geçiyorsun, sonra başka birşeyde aynı keyif ve heyecanı bulamıyorsun, oturuyorsun dokümentasyonların başına, bu projeyi kotarmak için hangi araçları kullanabilirim, aç haritanı, blogculuk için zaman yok zaman çok az bu hafta ne kadar hızlı geçti, ev de mi bulmam lazımdı, sonra sonra işim var şimdi, hava güneşli mi çıkayım yürüyeyim nasılsa kafan durmayacak yürümek çalışmak gibi başka bir modda... ilk geldiğimde "sessiz oda"daki konsantrayon beni korkutmuştu biraz, şimdi en beteri benim, öğle yemeğine inmeden kahve molası vermeden, geyiklere katılmadan ekrana kitlenmiş çalışıyorum. brörrrjeeeehhhhhhh (ve sağdan akar)

21 Ekim 2009 Çarşamba

konsept gibi şey

acilen tasarımda konseptle ilişkilendirdiğiniz herşey lazım bana, konsept, daha doğrusu olmuş ve olası bütün konseptler, uygulanmış ve uygulanabilecek ve akla gelen ve genel türler vd... bişeyler.. kelimeler.. imajlar, referanslar, göndermeler, çalıntılar, esinlenmeler.... burayı okuyan varsa allah rızası için yazsın.. (acele de olsa yazın geç de olsa yazın.. süreç uzun ama hemen başlıyor!)

is it good?

i have an important basic question for my research:

what is an evolutionary algorithm good for, in design realm?

a preliminary answer is:

1. for rather restricted and more or less well-defined (or rather reduced to possible restricted definitions?) optimization problems (and that's a very popular subject nowadays, especially in performance based environmental design)

2. and for not so restricted exploration in wicked design problems (even you keep asking: is this problem solving? is there a problem here? am i constantly constructing the problem during design? is this design act synonymous with the definition of itself? is this exploration? is here a solution space? solution to what? space in where?) (and this is a popular thread too, in generative art and design circles..)

both result from evolutionary computation's stochastic character; for the former, stochastic search, for the latter an exploration through alternatives...

underlying structure vs complete arbitrariness

emergence, entropy, homeostasis, bio-mimetics, morphogenesis etc.. these popular concepts made me think the following:
cracks in (a will to) clear mind or reasoning are inevitable and ubiquitous. there comes, and apparently will always come, the infiltration of (straightforward or pseudo or scientifico) misticisms and (straightforward or pseudo or scientifico) religious sensibilities...

my inclination is to inject in those cracks or gaps absurdity, arbitrariness, chance or randomness instead of above mentioned sensibilities (hence my fascination with dada, and duchamp in particular.)

purpose vs arbitrariness
reason vs story(making)

16 Ekim 2009 Cuma

finally: the way for the architect as god, oh.

>> and there are all those nature inspired methods in applied mathematics, engineering design and architectural design.. the word "nature" always has endearing connotations to people, therefore nature inspired design should be nice and cool, and "if a method is used by nature then it should be effective".. or not?.. so let's look at what nature designs: organisms that reproduce genes.. and? and christals?? anddd.. soil?? hmm... the recent research into a broader sense of "computation" (L systems, fractals, natural phenomena effectively imitated as "noise" i.e. probability distributions, and also various automata and other systems explored extensively...) shows that there's a huge possibility that products of natural systems are not so variegated, hence nature might not be so creative, but just it seems to us to be... for now. if this is true, why would we be trying to use the simple methods of nature for creative design? or are we using them at all? or are we only use them after changing them? for example changing darwinian absurde evolution with a lamarckian goal oriented one? on one corner, the powerful tautological process of natural evolution resulting in all those absurde creatures that we are, and on the other, goal oriented implementation of evolutionary systems, modifying mutants to produce the pre-defined results that we, the absurde creatures want them to generate...

there might be important differences. cellular automata and similar machines just "grow" a body just as a single egg cell grows a body, and just because of this reason, they might have severe limitations in producing our needs (what about a room to live? is it the effective technique to build a room by cellular replication? do we really need the "information minimalization" of the nature? why would we be trying to wrestle our shapes from "local information" effectuated only through individual cells, while we already have the "global" and much more effective information, eg. the effective shape and materials of a room?)... nowadays we don't buy bodies or organisms, but furniture, cloths and buildings.

however, needless to say, there might occur a twofold transformation: 1. what we like is currently changing.. appearance of the "grown" items are gradually shifting our visual and tactile tastes 2. starting from the simple growing patterns and techniques of natural organisms (which still seem too complex to understand and model definitively) new growing approaches that are more suitable to our needs might be developed.

but we have to stop thinking in terms of absurde ways of nature, and get to be a demiurgos, or an allah, who operate in search of pre-set goals.

design fast and die young!

>>this same lecture made me think about this currently popular approach to design practice as "research". they reported me about the lecture given by vinni maas (i don't really know how to write that name and i'm really not interested to find it out, so i'm writing this unnecessary sentence), he was mentioning some of their works as "research", and actually he was using the phrase "fundamental research" as a goal.. (what is fundamental research anyway? physics?).. but no, i'm on the optimistic side on this issue too.. many of the new and young design offices name themselves as institutions of research, and why not? andrasek likened our current situation in design to the condition of music in 60s and 70s, this was interesting.. break the ground, try something new and always explore, get some of the most exciting therefore eternal results... a time of injections, a time of turmoil, lots of different approaches and techniques, innumerable possibilities... the ground is so fertile, with new techniques and ideas, seed it.. she was joking that, just a few years ago parametric approaches were quite new and exciting "believe it or not".. look at the speed! live fast and die young. and research in this context is not academic research for sure, no, maas was wrong when he was utilising his extremely flexible architect mind, and equalizing all of what is called research... this design, this type of 'design research', is not in the vein of the sciences that try to understand process of designing, or effects of designed environment, or it's cultural, political, historical connotations, no, it is the search for finding new and relatively less explored ways of designing, and whenever a method is used, then it immediately gets boring... this is not research as we generally understand the term, it's exploration?

validation of an idea?

>> i was at a lecture given by alissa anrasek, from biothing (check this site, there are great works) it was, in a way, quite impressive and inspiring.. but it also reminded me our conversation with juze, a colleague here, that, "validation" in the realm of architecture is more about the strength of the resulting images than the methods and the central ideas that make you reach that consequence, though these latter are also esteemed highly by almost everyone; at least when they're talking about the issue... though andrasek was a bit anxious to stress that they're not amongst the superficial random morphers (she actually responded the expected banal question as: "i saw that you were sleeping, but i was trying to tell that..."), and they're not, not exactly, they always seem to have a central and relevant idea... anyway, the visualisation of the idea, or the process or the products were designed to be good looking. (the direct products are not the renderings, or nice 'processing' outputs.. renderings are added to the idea in many of the examples, and what makes a 'processing' output charming is the design effort spent in the implementation phase... you should have seen the videos, they were really nice and they were designed too)... so there were the pertinent ideas, references derived form other disciplines and natural phenomena, and great visuals, most of which were really nicely designed... and, think about this, if biothing is today a brand in computational design, is it because of the mostly already known algorithm approaches, or their application into a design realm and in addition to this, the ability to obtain very charming results? if the case is architecture, it's almost certain that the process is validated by visual results, not the other way around. this is not a criticism on my side. i liked the videos, this is how something is admired and validated in this realm, and that's it. live with it, or dieeeeeee!

13 Ekim 2009 Salı

çalışma masamdan notlar | notes from my desk

_i'm enjoying some of what i'm doing, i enjoy them a lot actually, so now i decided to shift the emphasis of my study towards them, and keep enjoying what i'm doing.. scripting, programming, parametric modelling (which is in practice a kind of user-friendly programming actually), some of the texts i read, investigation into 3d geometry and maths, hard hands-on modelling etc... i mean without definite goals or results...
_and i really abolished "hard deadlines", yes i did.. now i'm an arbeiter of my pleasure for my "almost-deadlines".. no need for extra stress.. time's just going on..
_i remembered that i had no ambition for high achievements when i sarted doing a phd, it was just 'going on living', and my life occured as a stream towards a phd, that's it... i've never had a huge ambition for high achievements indeed, and that's what was nice with my organism... i still don't, though occasionally i get excited over my newfound ideas, i quickly realize that they're not so "distinguished" ideas... so be it, i'm just living, and dragged by my enthusiasm towards this and that, always remaining an amateur and an enthusiast.. i will not be sucked into the quest for 'definable' achievement, definable in the sense of 'established'. i like my achievements, though they're not clear for most..
_though it makes you a bit 'unreliable', why not stay 'elusive' here too? as i do in taşkışla?
_if we get a bit technical: i'll quit mel altogether and start python scripting in maya.. mel is good for nothing and it only tends to complicate simple tasks, it obliges you to reinvent the most basic algorithms and functionalities that a decent programming interface must include... (but scripting is great fun and, listen to me, go try it right now!! 3ds max/maxscript, rhinoceros/visual basic, autocad/autolisp, cinema4d/coffee, maya/mel/python, blender/python.. etc.. start with any of them)
_i've been scripting my second forage into evolutionary shape generation, and now after debugging i'll get into some experimenting (but only after debugging which is a quite mind-squeezing procedure)... i'll be writing about relevant texts and my trials next week, maybe after a bit of literature-mapping... but before, i'm planning to spend some more time on 'parametric modelling' with rhinoceros-grasshopper (i hereby cordially invite all my friends to enter into this exciting realm too, and try a few things!!)

10 Ekim 2009 Cumartesi

özsaygı çılgınlığı

buraya yazacaklarım birikti.. yapmakta olduklarımı yazmam lazım.. okumakta olduklarımı özetlemek isterdim.. yapmayı planladıklarımı falan... ama çok yorgun gibiyim.. çok çalışıyorum.. boş durmadığım kesin... sonra bürokratik işlerin sonuncularını takip ediyorum.. sonra içim blog falan kaldırmıyor.. niyeyse hep yükümlülük altında gibiyim burda.. hep kendimi kanıtlamak zorunda gibiyim.. hep yetişmeye çalışıyorum.. görüşmelere, deadlinelara..
bunu farkettikten sonra biraz isteksizleştim.. deadlinelarımı iptal etmeye başladım.. çünkü kendimi germek için yeterince iyi bir sebebim yok.. keyfe burdayım aslında.. bu projeyi keyfe yapıyorum (ve ortaya birşeyler koydukça ve öğrendikçe almakta olduğum keyif hayatımdaki hiçbir keyifle kıyas kabul etmiyor artık)... deadlineları koyan benim.. ama artık sürekli gerginlik için çok yaşlıyım... çünkü artık bir yere birşey falan yetiştirmek için yok kendimi kanıtlamak için falan... ama bunları hatırlayınca çalışma hızım ya da miktarım hiç azalmadı.. ve yapabileceklerimi göstermek için kıvranmaya devam ediyorum.. çünkü burda insana beleşe saygı duymuyorlar.. çünkü herkes kendisine ve ortaya koymuş bulunduklarına çok saygı duyuyor burda... tuhaf yine de.. kapılıp gitmem bu çalışma ve özsaygı çılgınlığına... neyseki henüz sürekli toplantı halinde değilim.. kimseyle bir kooperasyonum yok henüz... yorgunum.